יין כשר

כשרות של יין היא דבר מבלבל מאוד. רבים לא מבינים מה ההבדל בין יין לא כשר לכזה שכן, שכן בשונה מדברים אחרים המחייבים כשרות לפי היהדות- ביין היא לא מושפעת מהחומרים מהם היין עשוי אלא מדברים אחרים.

לכן, אם אתם מעוניינים לדעת למה יין לא כשר ואיך תוכלו להימנע ממצבים לא נעימים מול משפחה או חברים שמקפידים על כשרות אם בטעות הבאתם להן יין לא כשר, וכן אם אתם מעוניינים לדעת לזהות בעצמכם כשרות יין הגעתם למקום הנכון.

חוקי כשרות של יין

הסיבה בגינה יין דורש כשרות היא שעל פי ההלכה היהודית יש צורך בכך שיהודים בלבד יהיו אחראים על ייצור היין. עד איזה רמה ובכמה שלבים בדיוק זו מחלוקת בין דעות שונות, אם למשל מדובר רק בתהליך המעיכה של הענבים, בתהליך הבקבוק או בשלבים אחרים. אך כולם מסכימים ללא עוררין שבמידה ואדם לא יהודי נגע ביין עצמו- הוא נפסל והופך להיות יין הנקרא "יין נסך"

מקור השם הוא היין שלפני אלפי שנים נהגו לנסך על עבודה זרה, והאיסור לגוי לגעת ביין הוא מהחשש שיטמא אותו וישתמש בו עבור עבודה זרה.

אצל המחמירים ביותר נהוג להקפיד שאף אדם שאינו שבת ובאופן עקרוני שומר על ההלכה לא ייגע ביין. יש כאלו שמקפידים שמי שאינו יהודי לא יגע אפילו בבקבוקי יין מבחוץ ועל כן בחנויות רבות של הציבור החרדי והמסורתי אסור לעובדים שאינם יהודים לגעת ביין.

מה ההבדל בין יין כשר ליין לא כשר

לכן, בעצם, אם אתם תוהים מה ההבדל בין יין כשר ליין לא כשר חשוב שתדעו שבמרבית המקרים אין באמת הבדל, מלבד השאלה האם אדם שאינו יהודי נגע ביין או לא.

עם זאת, ישנם יינות מסוימים, בעיקר יינות יוקרתיים, המגיעים מחו"ל, שייתכן בתהליך הייצור שלהם ערבו חומרים שאינם כשרים. אופציה אחת היא למשל סינון של היין דרך רקמה של חזיר, וכדומה. 

בנוסף, ישנם יינות שיכולים להיות כשרים לפי כל הדעות אך הם אינם מושגחים ולכן לא מקבלים חותמת של כשרות. עם יינות כאלה עלולה להיות בעיות כשרותיות נוספות שקשורות לענבים עצמם, לעבודה בשבת וכדומה.

לכן, עבור מי שמקפיד על כשרות, כשרות על יין היא קריטית.

יין ישראלי לא כשר

על אף מה שנהוג לחשוב ישנם גם יינות ישראליים שאינם כשרים. כפי שהסברנו בפסקה הקודמת, הדבר יכול לנבוע ממגוון סיבות. יינות ישראליים בדרך כלל לא ישתמשו בחומרים שאינם כשרים בתהליך הייצור, ולרוב הם פשוט לא יעמדו בתקנים הנדרשים לקבלת כשרות כמו עבודה יהודית, ענבים מעושרים, אי עבודה בשבת וכדומה.

לסיכום, חוקי כשרות יין אינם מסובכים במיוחד ובשונה ממוצרים אחרים שמכילים בתוחם חומרים בעייתיים, ביין לרוב מדובר רק על תהליך הייצור.