יקב בן נון משמרים מסורת עתיקת יומין של ייצור יין

יקב בן נון משמרים מסורת עתיקת יומין של ייצור יין

יקב בן נון

 

ד"ר דני יניב הבעלים והשותף של אדי ביקב בן נון הממוקם כמה מפתיע במושב בן נון שבמועצה אזורית גזר, חיכה לנו בפתח היקב  ולהפתעתנו הוביל  אותנו החוצה אל מחוץ לגבולות הנחלה  המשפחתית אל שדה  פתוח שבתקופה זו של תחילת החורף היה מכוסה קוצים ועשבייה יבשה. אנחנו מתנהלים באטיות אחריו והוא מקפץ בין הרגבים והסלעים

אחרי כ 10 דקות של הליכה מאומצת מתגלה גבעה נישאה ממול.

 זהו תל גזר,  מקום מושבה של אחת מ 5 הערים הגדולות והחשובות שבמלכת ישראל מימי שלמה המלך. לפני כ 3,000 שנה הייתה זו עיר ממלכה מבוצרת שנכבשה ויושבה מחדש על ידי בני ישראל עם כניסתם ארצה בתקופת ההתנחלות. זו איננה סתם סברה, בסמוך לתל נמצא לוח גזר – לוח אבן ועליו הכתובת העברית העתיקה ביותר שנמצאה בארץ. אבל הדבר שהכי הדליק את דני היא העובדה שכל השטח מכאן ועד למלא האופק מלא שרידי מתקנים חקלאיים החצובים בסלע ובהם גתות רבות המעידות שגם לפני 3,000 שנה הייתה פה פעילות ענפה של ייצור יין. המקווה החצוב שנמצא ממש בגבול הכרם של דני מוכיח שמדובר על פעילות ייצור יין על ידי יהודים.

כשחזרנו את היקב העטוף במדשאה מוריקה וכרמי גפנים מטופחים סיפר לנו דני את סיפורו של היקב במיוחד הזה.

במקצועי אני רופא משפחה ויין היה תמיד תחביב  שלי אבל בהחלט לא עיסוק מרכזי. לפני כמה שנים רכשתי את המשק בו אנחנו יושבים. המשק היה מבנה הרוס  מוקף בשדות קוצים. כשהגעתי וראיתי את עשרות הגתות הפזורות בשטח, הבנתי שמה שצריך להקים כאן זה כרם ויקב. לקחתי את כל יתרת החסכונות ונטעתי כרם.

 בהמשך השתתפתי בקורסי יין רבים ושונים והתוצרת הלכה והשתפרה.

באחד הימים הגיעה מנהלת ענף התיירות במועצה אזורית גזר בה מצוי המושב. בעצמה ייננית מנוסה  ומוערכת לאחר שטעמה כמה מהיינות שלנו בקשה 2 בקבוקים לצורך הגשה לתחרות יין. הבקשה נאוד הפתיעה את דני שהיה רק בראשית הדרך כיינן. ובטח כמו שכבר הבנתם אחד הזוכים בתחרות טרה וינו  התחרות היוקרתית של אותה שנה היה היין האדום והמפתיע של יקב בן נון.

אט אט הדגלנו את נפח הייצור והתחלנו לייצא לארצות הברית יחד עם המכירה בארץ.

יפור מסופר לנו תוך כדי לגימה של אחד מיינות הבלנד המצויינים של היקב.

אנחנו מייצרים כ 7 יינות זניים שונים אבל הייחוד שלנו הוא דווקא ביצירת הבלנדים הייחודיים לנו. תהליך יצירת הממסך הוא ארוך ומערב ייננים רבים וחברים המתכנסים למשפר פגישות ומייצרים תוך משא ומתן בין כל המשתתפית עד לקבלת הסכמה פה אחד של פאנל המומחים על בלנד שהוא טוב יותר לחיך מסך היינות הזניים המרכיבים אותו.

דני הבין שתהליך הסינרגיה של יצירת ממסך היין זהה ליצירת שיתוף פעולה בין מנהלים לצורך מוקסום מטרה משותפת. ביקב  בן נון מוצעות סדנאות מנהלים שנמשכות מספר מפגשים במהלכן יוצרים המשתתפים את הבלנד הייחודי שלהם ומייצרים חבית יין שהיא ייחודית רק להם. בסוף התהליך מקבלים המשתתפים 300 בקבוקי יין הנושאים את שם הארגון שלהם.