יקב צור שיזף

יקב צור שיזף

כרם ויקב צור שיזף

 

צור שיזף מוכר לי כבר שנים רבות בדרך כל שהיא אנחנו מסתובבים במעגלים מקבילים כבר למעלה משלושים שנה.

צור  מוכר בעיקר כטייל הרפתקן המגיע ומדווח מנקודות רבות ונידחות בארץ.

הוא גם היה ממחוללי המהפכה הנדלני"ת של יפו מהפכה שהתחילה לפני למעלה מ 30 שנה והיום מתבטאת בפריחה של חלקה המערבי של יפו.

באחד מביקוריו אצל חבר ותיק המנהל את חוות האלפקות במצפה רמון הציע לו החבר לרכוש שטח של כ 80 דונם אדמה חקלאית שמעולם לא עובדה באזור.

למרות שלא היה לצור ניסיון חקלאי דווקא נסיונו כטייל סייע לו להחליט מה לגדל בקרקע

 המדברית של הר הנגב. הוא ידע שהנבטים שחיו באזור  משך אלפי שנים עד המאה ה 1 לספירה. גידלו גפנים באזור כבר לפני אלפי שנים.

 

מתברר שדווקא העובדה שהכרם של צור שיזף נמצא על קרקע מדברית בתולה בלב המדבר היא יתרון גדול. בסביבה זו לא קיימים מזיקים שונים אשר מצויים באזורים הצפופים בשטחים חקלאיים.

 

הכרם החדש נבנה על בסיס של חקלאות אורגנית. טבעית.

לא היה שום צורך לרסס את הגידולים נגד מזיקים. בנוסף המים המשמשים להשקיית הגפנים הם מי גשם או מי שתיה. צור מתנגד לשימוש במי קולחין מושבים המגיעים ממי ביוב מטוהרים מכיוון שלטענתו המים אמנם נקיים מחיידקים ופתוגנים הם עדייו נושאים בהם שאריות חומרים כגון הורמונים וחומרים אחרים שיש בהם פוטנציאל להשפעה שלילית על איכות הענבים.

 היקב הקטן של צור שיזף ממוקם ממש בתוך הכרם כך שהענבים הנבצרים לא צריכים להיות משונעים והם נכנסים מיידית לדריכה ביקב ולהפקת תירוש הענבים ללא שיהוי.

 

 

גם ביקב של צור ממעטים להשתמש בבי סולפאט ולא מוסיפים שמרים תעשייתיים כמו ברוב היקבים האחרים. תסיסת התירוש נעשית על ידי שמרי בר הנמצאים על קליפות הענבים.

עוד אלמנט מיוחד ליקב זה הוא שהיין מתיישן בחביות עץ אלון ישנות.

אני קונה את החביות הישנות שיקבים אחרים מוכרים. אומר צור דווקא החביות הישנות הן הטובות ביותר לדעתי, כתוצאה מכך ביינות שלי כמעט ואין טעם עץ. להוסיף טעם עץ ליין זה כמו לפזר שוקולד על עוגה. שוקולד זה טעים אבל חשוב להתמקד בבסיס ולא בקישוט.

אני מחפש לייצר יין עם טעם של פרי וללא תוספת מיותרת של ארומת עץ.

עכשיו לאחר השיחה הארוכה הגיע הזמן לטעימות.

טעמתי  ראשונה את הבלנד בעל השם המעניין

כנעני מעורב לבן – תודו שיש פה הברקה לשונית גם כנעני גם לבן וגם ערבוב היוצר בלנד ממש מרגש.

היין הוא ממסך של 60%  מוסקט 30% שרדונה 10% שנין. לבן חמצמץ ולימוני.

היין נראה שונה כבר מהמבט הראשון הוא בעל צבע ענברי עם ריח עז של פרי. הטעם הוא  פירותי עז עם חומציות מאוזנת. ניתן לחוש את הארומה של צמחי התבלין המדבריים הצומחים בחלקת הכרם באין מפריע בין עצי הגפן. טעמתי יינות לבנים רבים כזה לא טעמתי.

גם השרדונה המעולה שהצטרף לשולחן הטעימות מאוד פירותי כמצופה אך עדיין משמר ארומה וניחות מדבריים הכל כך שונים מארומת השרדונה המוכר.

זה הוא יין יבש חמצמץ עשיר בטעמי וריחות פרי מבושמים. יין קיץ נפלא

 

כשעברנו לאדומים טעמתי את  האדום של היקב

גם זה הוא ממסך המורכב מ בלנד 55%סירה 45% מלבק. השילוב  הלא שגרתי של הסירה והמלבק יוצר יין עגול וטעים. עם ארומת אדמה מורגשת.

 

לסיכום עד עתה זהו היקב הכי מיוחד שסיקרתי עד כה יש כאן שילוב מרגש של נאיביות עם אמונה יוקדת ומוצקה שבך שניתן ליצור בלב השממה של הר הנגב חקלאות טובה מאוזנת כזו שלא תפר את האיזון העדין שנוצר במדבר אך גם יודעת לייצר פירות טובים בריאים וטעימים.

 

 לרכישת יינות יקב שיזף 

הקישו שיזף במנוע החיפוש של האתר